Veilig verkeer in Tanthof: De scholen zijn weer begonnen, waaronder een nieuwe school!
Op maandag 21 augustus zijn de scholen weer begonnen. Niets bijzonders na de schoolvakantie, maar er zijn een paar veranderingen ten opzichte van een jaar geleden.
De openbare basisschool SpringWijs, die is voortgekomen uit de Simon Carmiggeltschool in Tanthof-Oost en de Eglantier Tanthof (eerdere naam: de Delta) in Tanthof-West is na de zomervakantie gehuisvest in het scholencomplex in Tanthof-Oost. Dit betekent voor de verkeersstroom in Tanthof, dat er dus meer kinderen vanuit Tanthof-West elke werkdag in Tanthof-Oost naar school gaan. Voor met name de kinderen van de voormalige Eglantier Tanthof ontstaat een nieuwe situatie.
Het betekent dat een nieuwe route van huis naar school en vice versa geoefend moet worden. Qua verkeersveiligheid is er tijd nodig is om de nieuwe route naar school te laten groeien tot een vaste routine. Tussentijds kan het voorkomen dat deze kinderen onverwacht (fiets-)gedrag vertonen. Het is van belang dat alle verkeersdeelnemers in Tanthof zich hiervan bewust zijn en er rekening mee houden op de tijd dat de basisschoolkinderen naar schol gaan en van school naar huis gaan.
Daarnaast is er een nieuw opgerichte school voor voortgezet onderwijs, namelijk het Mercurius College, in het voormalige schoolgebouw van de Eglantier Tanthof gestart. Deze school maakt ook gebruik van het voormalige kantoorpand aan het Karrepad, waarin tot de zomervakantie een vorig school gestarte islamitische basisschool enige tijd gehuisvest is geweest. Het is volgens de website van de school nog niet bekend waar de lessen bewegingsonderwijs zullen worden gegeven. Dat zou wel eens op het sportpark Tanthof kunnen zijn. De verwachting is dat de pubers van het Mercurius College op verschillende momenten van de dag door Tanthof zullen fietsen en ook dat veroorzaakt een nieuwe situatie voor de verkeersdeelnemers in Tanthof. Het is voor pubers kenmerkend dat zij vaak met elkaar opfietsen en in hun gedrag dan bijna uitsluitend op elkaar zijn gericht. Dat hoort bij hun leeftijd en hoort bij hun ontwikkeling. Informatie om rekening mee te houden.
De BHTD wist van de nieuwe ontwikkelingen en heeft bij de gemeente met name aandacht gevraagd voor de oversteekplekken bij Abtswoude en het oversteken van de busbaan bij de Kalfjeslaan (nabij het Karrepad). De gemeente heeft onderzoek verricht op Abtswoude en geconstateerd dat er gemiddeld 36 km/uur wordt gereden. Dat is gemiddeld iets harder dan de toegestane 30 km/uur op het Delftse deel van Abtswoude. Ons verzoek om van Abtswoude een fietsstraat te maken is afgewezen, omdat dit niet op korte tijd te realiseren zou zijn. In een later stadium gaan we met de afdeling Verkeer in gesprek over onze wens, want als de reden van weigering alleen procedureel is, dan moet dit op termijn wel mogelijk zijn. Ons verzoek om via de wegbelijning automobilisten optisch te verleiden hun snelheid te minderen bij veelgebruikte oversteken over Abtswoude is eveneens niet gehonoreerd. Dit zou niet werken bij de gemeten snelheden. De gemeente was wel bereid meer borden met de snelheidsaanduiding 30 km te plaatsen. Of deze toezegging ook is nagekomen weten we niet. Op Abtswoude tref je een woud aan verkeersborden aan, waarvan er in beide richtingen drie de maximum snelheid aangeven. Deze borden staan niet altijd op de handigste plekken, maar we kunnen wel constateren dat de lantaarnpalen goed gebruikt worden om het autoverkeer in gareel te houden.
De oproep van de BHTD: de scholen zijn weer begonnen, houd er rekening mee in je verkeersgedrag!