Hoe denkt Tanthof over verkeersveiligheid?
In de werkgroep ‘wonen, voorzieningen, groen, verkeer, water, zorg en welzijn’ van de BHTD staat de verkeersveiligheid al langer op de agenda. Aanvankelijk lag hierbij de focus op Abtswoude, de doorgaande weg tussen Delft en Schiedam, die Tanthof opdeelt in een oostelijk en westelijk deel.
Abtswoude en de snelheid op de uitvalswegen van Tanthof
De BHTD heeft meerdere pogingen gedaan om van het Delftse deel van Abtswoude een fietsstraat te maken, waarop de auto te gast is. Dat is tot op heden niet gelukt. Wel heeft onze aandacht voor Abtswoude geleid tot een zee aan 30 km borden en belijning dwars over Abtswoude om daarmee voetgangersoversteekplaatsen aan te geven. Of dat laatste nuttig is, wordt betwist, maar allicht dat de belijning automobilisten op de idee brengt vaart te minderen. Volgens de gemeente ligt de gemiddelde snelheid van auto’s er op 36 km per uur. De BHTD maakt zich in het belang van het toegenomen aantal scholieren dat Abtswoude meermaals per dag kruist, zorgen over de snelheid van automobilisten die ervoor zorgen dat de gemiddelde snelheid boven de 30 km per uur uitkomt. Niet zelden word je op de fiets ingehaald door auto’s die zeker 60 km per uur rijden, een snelheid die iets verder op het grondgebied van de gemeente Midden-Delfland is toegestaan, maar op Delfts grondgebied vanwege het vele kruisende langzaam verkeer risicovol is.
Inmiddels zijn binnen de werkgroep meerdere aandachtspunten ter sprake gebracht. Op de doorgaande verkeersaders van Tanthof (de Tanthofdreef en haar zijwegen zoals de Vinken- en Valkenlaan in Oost en de Derdewerelddreef en de Zambezilaan in West) mag 30 km per uur worden gereden, maar dat is menig automobilist blijkbaar te traag. Daarnaast zijn er buurten in Tanthof, die slechts één ontsluitingsweg hebben, hetgeen bij verhuizingen of andere incidenten tot aanzienlijke vertraging en irritatie kunnen leiden.
Aandacht voor verkeersveiligheid tijdens het bewonerscafé
Tijdens het eerste bewonerscafé in december hebben we de bezoekers gevraagd welke aandachtspunten zij in de wijk met betrekking tot de verkeersveiligheid ervaren. Wat betreft de verkeersveiligheid werden er meerdere aandachtspunten genoemd, zoals het hierboven genoemde racen op de doorgaande wegen door Tanthof, de onbekendheid met de maximumsnelheid van 15 kilometer per uur op de vele woonerven in de wijk (auto’s, scooters) en de flinke toename van het parkeren van bedrijfsauto’s de laatste tijd (maximale toegestane afmetingen: 6 meter lang, inclusief lading en 2.40 meter hoog), het parkeren van auto’s buiten de parkeervakken, ook als er voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zijn, het niet acteren van de bijzonder opsporingsambtenaren (boa’s) bij het fout parkeren in de wijk, .
Vruchteloze pogingen om met de gemeente in gesprek te komen
De BHTD heeft sinds 13 november een verzoek bij de afdeling Verkeerszaken & Wegbeheer van de gemeente uitstaan om met elkaar over de verkeersveiligheid in gesprek te gaan. Dat heeft tot op dit moment nog niet tot een afspraak geleid. Kort voor het einde van het jaar ontving de BHTD wel een bericht dat het Verkeerszaken & Wegbeheer niet gelukt was om een afspraak te maken. Dat was de BHTD ook al opgevallen. Overigens bijzonder dat er wel tijd is gevonden om dit verder inhoudsloze bericht aan de BHTD te sturen. In januari is het maken van een afspraak overigens ook niet gelukt. Inmiddels heeft de BHTD laten weten dat het motto van het gemeentebestuur ‘we doen het samen met de stad’ wordt ondermijnd door het gebleken gebrek aan bereidheid in gesprek te gaan bij de ambtenaren. In februari gaat de BHTD de wethouder uitnodigen voor een gesprek, als de mogelijkheid tot een gesprek met de ambtenaren na drie maanden uitblijft.
O ja, vanaf begin januari is de toegestane maximumsnelheid op de Kruithuisweg op het traject tussen de kruising Tanthofdreef/ Voorhofdreef en de A13 teruggebracht van 100 kilometer per uur naar 80 kilometer per uur. Handig om te weten.