Interview met boa: Amal Ismail
Dit interview is onderdeel van een reeks interviews met professionals werkzaam voor de publieke zaak in Tanthof.
Deze keer een interview met de bijzonder opsporingsambtenaar (boa): Amal Ismail
-
Vertel eens wie je bent en waarom je boa bent geworden?
Ik ben Amal en ik ben 33 jaar oud. Na mijn middelbare school heb ik de opleiding sociaal maatschappelijk dienstverlening afgerond. Omdat de zorg uiteindelijk toch niets voor mij bleek te zijn, heb ik een aantal jaar in de horeca gewerkt. Toen de corona crisis uit brak ben ik daar gestopt en kwam de opleiding tot BOA op mijn pad. Het leek mij erg leuk omdat je lekker buiten op straat werkt, je veel contact hebt met mensen en probeert te zorgen voor een fijne, leefbare woonomgeving.
-
Wat doet een boa zoal in de wijk Tanthof?
Het werk van een BOA is heel breed. Ik probeer onder andere kleine ergernissen op te lossen. Denk hierbij aan loslopende honden, rondslingerende winkelwagens, de buurman die zijn heg niet heeft gesnoeid waardoor het trottoir niet meer begaanbaar is en fietsers op een voetpad. Daarnaast kan je mij tegenkomen als je een vergunning hebt aangevraagd voor een evenement waarbij ik kom kijken of alles volgens afspraak verloopt en kan je door mij worden aangesproken bij het negeren van verkeersborden of het parkeren op de stoep. Dit is maar een klein gedeelte van wat ik allemaal uitvoer, maar ik hoop dat dit inzicht geeft in onze werkzaamheden.
-
Hoeveel uren per week ben je werkzaam en is dat alleen in Tanthof?
Ik werk gemiddeld 36 uur per week. Doordat ik ook in de avonden en weekenden werken heb ik geen vaste dag of tijd dat ik in dienst ben. Op dit moment werk ik in heel Delft. Wij zijn bezig met het introduceren van de wijkboa’s waardoor ik in de toekomst steeds vaker in de wijk aanwezig zal zijn.
-
Zijn er meer boa’s in Tanthof werkzaam en zo ja hebben jullie een taakverdeling?
Er zijn zeker meer boa’s aanwezig in Tanthof. Wij hebben dagelijks een ondersteunend dienstvoertuig rijden dat zich vooral bezig houdt met afval. Daarnaast heb ik collega toezichthouders die zich bezig houden met bestuursdwang zoals overlast van verkeerd geparkeerde fietsen en recreatievoertuigen. Maar ook zijn er collega’s die tijdens een reguliere surveillance in Tanthof aanwezig zijn.
-
Kunnen de wijkbewoners met vragen of klachten bij jou en je collega’s terecht?
Wijkbewoners kunnen bij vragen of klachten zeker bij mij terecht maar omdat ik flexibel inzetbaar ben kunnen wijkbewoners het best een melding aanmaken via www.delft.nl, de buitenbeter-app of 14015. Als wijkbewoners graag met mij persoonlijk contact zouden willen komen kunnen zij via een van de bovengenoemde opties een terugbelverzoek indienen en zal ik met hen contact opnemen.
-
Hoe kunnen wijkbewoners contact met jou/jullie opnemen?
Zie vraag 5
-
Heb je een (eigen) werkplek in de wijk?
Nee, ik heb geen eigen werkplek. Ik werk vanuit het stadskantoor en ga vanuit daar de straat op om mijn werkzaamheden uit te voeren. Wat ik in de toekomst wel wil proberen is daar waar mogelijk aan te sluiten bij bijvoorbeeld het inloopspreekuur van de politie of Delft voor Elkaar.
-
Ben je als boa vooral in de wijk op straat aanwezig?
Als BOA ben ik inderdaad vooral op straat aanwezig, op dit moment naar mijn idee nog niet voldoende in de wijk maar ik hoop dat ik daar in de toekomst wel meer ruimte voor ga krijgen.
-
Grof afval naast ondergrondse containers, zwerfafval en verkeerd geparkeerde auto’s zijn door bewoners de meest genoemde ergernissen. Hoe treed je daar als boa effectief tegen op?
Dat verschilt per situatie. Vaak komen wij zulke situaties tegen aan de hand van meldingen die door de inwoners zijn aangemaakt. Persoonlijk probeer ik oplossingsgericht te werk te gaan en in gesprek te gaan met betrokkene om een samen te kijken naar oplossingen. Veel mensen denken dat “wij” BOA’s alleen maar bezig zijn met het uitschrijven van bekeuringen, dat is echt niet zo 😉.
-
De rol van politie en boa’s op het gebied van veiligheid en leefbaarheid is veel mensen niet duidelijk. Kun je het onderscheid uitleggen bij het werken in de wijk?
Zoals Remy en Lisette in het vorige interview al aangaven zijn zij vooral bezig met problematiek achter de voordeur. Onze werkzaamheden zijn voornamelijk in de openbare ruimte. Maar naast onze eigen taken hebben wij ook veel werkzaamheden die door ons allemaal opgepakt kunnen worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan parkeerproblematiek, een wijkschouw voor oud en nieuw of jeugdoverlast. Door de korte lijnen kunnen meldingen die binnenkomen bij de een, ook makkelijk doorgegeven worden aan de andere partij!
-
Jullie nemen samen met andere in de wijk actieve organisaties deel aan het leefbaarheidsoverleg in Tanthof. Wat levert dit overleg op voor de wijkbewoners?
Voor wijkbewoners is het fijn dat actieve organisaties goed in contact staan met elkaar. Meldingen vanuit wijkbewoners die bij een organisatie neergelegd worden waar hij eigenlijk niet hoort, kunnen door de goede contacten makkelijk doorgespeeld worden. Maar daarnaast is het ook fijn dat de actievere organisaties onderling overleg hebben bij een specifieke aanpak of activiteit. Denk hierbij bijvoorbeeld aan The Hunt waar diverse organisaties samenwerken om een leuke dag te organiseren voor de jeugd in de wijk.
-
Wat is hierboven niet gevraagd en wil je de wijkbewoners toch graag meegeven?
Dat Tanthof een leuke wijk is om in te wonen! En met elkaar kunnen we ervoor zorgen dat dat zo blijft.