
Vernieuwing riolering en vergroening Vogelbuurt-West zichtbaar
Scholen worden bij het project betrokken
In juni stond er een artikel op de website van de BHTD dat de vernieuwing van de riolering en de vergroening van start zou gaan. Inmiddels wordt er in meerdere straten met groot materiaal gewerkt aan het vernieuwen van de riolering en de aanleg van nieuw groen. Er zijn al een paar straten waar de nieuwe bestrating wordt aangebracht, inclusief geveltuintjes. Dit betekent dat de oude riolering in die straten is verwijderd en vervangen is door een nieuwe riolering en een afzonderlijk stelsel van geperforeerde buizen waardoor het hemelwater wordt afgevoerd.
De Klimaatmaat organiseert daarnaast bijeenkomsten om bewoners voor te lichten hoe ze hun eigen woonomgeving klimaatadaptiever kunnen inrichten. Het tegelwippen in soms volledig versteende tuinen maakt daar deel vanuit. Op het schoolplein van Basisschool SpringWijs wordt een container neergezet om de tegels in af te voeren. Mochten bewoners hulp nodig hebben bij het afvoeren van tegels of willen ze bij de vergroening van hun woonomgeving worden ondersteund, dan kunnen ze contact opnemen met de Klimaatmaat via contact@klimaatmaatdelft.nl Maar ook het opvangen van regenwater uit de dakgoot in regentonnen, zodat het water gebruikt kan worden voor het begieten van planten, is een optie.
Binnenkort starten op de basisscholen van Tanthof lessen om de kinderen in de wijk kennis bij te brengen over het nut van rioleringen en van vergroening in het kader van klimaatadaptatie. Vanuit de scholen kwam ook de vraag aandacht te besteden aan burgerschap in dit kader. Wie bedenkt er dat de riolering moet worden vervangen (is reparatie niet mogelijk?) en dat vergroening nodig is, wie beslist erover, worden de bewoners bij de plannenmakerij betrokken en wie betaalt zo’n project? De gemeente en de Klimaatmaat gaan samenwerken bij het maken van een korte educatieve film over de aanleg van de nieuwe riolering, de noodzaak van de vergroening en hoe zo’n project in het kader van burgerschap wordt georganiseerd. De leerlingen van de bovenbouw van de scholen worden via een videoboodschap uitgenodigd om hun vragen over het hoe en waarom van het project te stellen via eveneens een korte videoboodschap. De vragen van de leerlingen worden gebruikt bij het samenstellen van de film.