Vliegverkeer boven Tanthof laat zich horen
De beperkende maatregelen tijdens de achterliggende COVID-periode brachten rust boven Tanthof. Nu de beperkende maatregelen zijn beëindigd en Schiphol vanwege personeelstekort vliegverkeer verplaatst naar Rotterdam-Airport wordt het drukker in de lucht boven ons in Tanthof.
Sinds 23 juni neemt het aantal vakantievluchten vanaf Rotterdam-Airport dagelijks met zes vluchten toe. Het betreft vakantievluchten van TUI, Transavia en Corendon, die van Schiphol naar Rotterdam-Airport verplaatst zijn. Weliswaar speelt de windrichting een rol bij de richting waarin de vliegtuigen opstijgen en landen, maar als er in westelijke richting wordt gevlogen, dan zijn de vliegtuigen goed hoorbaar en zichtbaar in Tanthof. Zeker, als het mooi weer is en de wijkbewoners in de tuin of op het balkon zitten. Opvallend daarbij is dat er binnen het toegestane tijdslot tussen 7.00 en 23.00 uur onevenredig vaak aan de randen van de dag wordt gevlogen, dus tussen 7.00 en 8.00 uur, alsmede tussen 22.00 en 23.00 uur.
Maximaal aantal vluchten
Op een doorsnee dag vertrekken en landen er gemiddeld dertig vliegtuigen. Er vinden dus zestig vliegbewegingen volgens dienstregeling plaats door grote vliegtuigen. Dit is ongeveer de helft van het aantal vluchten. Daarnaast maken zaken- en privévliegtuigen gebruik van de luchthaven, alsmede helikopters van dienstverleners. Op jaarbasis mag Rotterdam Airport 51.000 vliegbewegingen verwerken, waarvan maximaal 849 vluchten op jaarbasis buiten het tijdslot (dus tussen 23.00 en 7.00 uur) mogen plaatsvinden. Het vliegveld hoeft het totaal aantal vliegbewegingen niet evenredig over de maanden, weken of dagen te verspreiden. Hierdoor is het waarschijnlijk dat in de vakantieperiodes het aantal vliegbewegingen aanzienlijk boven het gemiddelde van zestig per dag zal uitkomen.
Op dit moment speelt de discussie om het aantal vliegbewegingen in een nieuw luchthavenbesluit uit te breiden tot omstreeks 65.000. Anders dan nu het geval is, zouden de helikoptervluchten buiten het aantal vliegbewegingen worden gehouden en wordt ruimte gecreëerd voor zogenoemde experimentele ‘vluchten’, waarbij je kan denken aan bijvoorbeeld pakketbezorging met drones en elektrische luchttaxi’s, voor zover technisch mogelijk. Daarbuiten wordt overwogen de kustwacht naar Rotterdam Airport te verplaatsen, hetgeen het aantal vliegbewegingen verder zal doen toenemen…
Meer vluchten, minder herrie?
Kortom, het aantal vliegbewegingen zou in de toekomst nog wel eens hoger dan 65.000 uit zou kunnen vallen. Verhoging van het aantal vliegbewegingen wordt onderbouwd vanuit de bewering dat nieuwe vliegtuigmotoren minder herrie veroorzaken. Dat zou in theorie het geval kunnen zijn, maar geldt niet voor verreweg de meeste vliegtuigen die voor de vakantievluchten worden ingezet. Daarnaast wordt de herrie die de vliegtuigen produceren ook veroorzaakt door de luchtverplaatsingen vanwege de hoge snelheid waarmee een vliegtuig los moet komen van de grond en de stijgende lijn na de start moet vasthouden. Deze herrie wordt in de berekeningen niet meegenomen. Hetzelfde geldt ook voor de luchtvervuiling, die weliswaar niet hoorbaar en zichtbaar is, maar wel een gevaar voor de gezondheid vormt. Meer vliegbewegingen leiden immers tot een toename van de vervuiling van de lucht die wij inademen.
Het is toch bijzonder dat wordt overwogen het aantal vliegbewegingen op Rotterdam Airport te verhogen, terwijl het vliegveld op een plek tussen de stedelijke bebouwing ligt, waar maar weinig mensen vanwege de overlast van het grote aantal omwonenden een vliegveld zouden overwegen aan te leggen. Tijdens de vorige raadsperiode leek het College van B & W van Rotterdam te kiezen voor het bouwen van een woonwijk op het terrein van het vliegveld. De ‘Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam-Airport lanceerde het plan “Central park” met ruimte voor groen en veilig wonen. De overlast die mensen ondervinden van vlieglawaai is heel persoonlijk, maar dat neemt niet weg dat vliegtuigen boven de wijk overlast veroorzaken, die de gezondheid van de bewoners bedreigt.
Wat doet u met klachten?
Voor de wijkbewoners, die het interesseert is het goed te weten dat de minimale vlieghoogte voor vliegtuigen 620 meter bedraagt. Voor het vlieglawaai bestaan per vliegtuig merkwaardig genoeg geen grenswaarden (in decibels). Wie wil weten op welke hoogte passerende vliegtuigen vliegen en hoeveel decibel aan geluid zij veroorzaken, kan de app ‘Airplane’ op de smartphone installeren, die het geluid meet, de hoogte en snelheid vaststelt en via een koppeling aan openbare vluchtinformatie aangeeft om welke vlucht het gaat en uit welk land het vliegtuig afkomstig is. Het te laag vliegen en de beleving van vlieglawaai kunnen reden zijn voor een klacht. De DCMR registreert klachten, maar biedt geen ruimte aan de klagers om hun verhaal kwijt te kunnen. De website ‘vliegherrie.nl‘ biedt die mogelijkheid wel en hoewel de registratie op deze site niet tot formele stappen bij overtredingen leidt, is het volgens zeggen wel een site die door journalisten en politici wordt bekeken.
Belangstellenden, die meer informatie zoeken over de overlast van vliegtuigen vinden meer informatie op de websites van de ‘BTV-Rotterdam’ van Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport en ‘Schipholwatch’ van burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol.
Dit artikel is tot stand gekomen vanuit informatie verkregen uit een interview met de voorzitter van de BTV Rotterdam Airport, een bewonersorganisatie die eerder door de BHTD is gesteund bij het onderzoeken van de vliegtuigoverlast van Rotterdam Airport voor de omgeving.