BHTD verzet zich tegen extra rijstroken op de A4
De BHTD heeft bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een zienswijze ingediend op het ontwerptracébesluit voor de A4 Haaglanden – N14. Het ministerie is vanwege de toename van de automobiliteit op de A4 en daaruit voortvloeiende files van plan de A4 tussen de Ketheltunnel en de afslag Den Haag-Zuid uit te breiden van twee keer twee naar twee keer drie rijstroken.
Het ministerie geeft aan, dat daarmee nog meer autoverkeer wordt aangetrokken en de files in de spits niet zullen ophouden te bestaan. Voor de Kruithuisweg (N470) zal deze aanpassing van de A4 tot meer verkeersaanbod leiden, waardoor het verkeer vaker zal komen vast te staan.
In de zienswijze geeft de BHTD aan, dat de plannen voor extra rijstroken onaanvaardbaar zijn vanwege vergroting van de gezondheidsrisico’s, veiligheidsrisico’s en aantasting van de leefbaarheid van de wijk voor de Tanthofbewoners. Meer autoverkeer leidt tot toename van de uitstoot van meer koolstofdioxide, stikstofoxiden en fijnstof, veroorzaakt meer geluidsoverlast en verkeersonveiligheid in en nabij de Tanthof.
Onzalig plan
Op 6 mei werd door het ministerie in de Delftse Post een ‘Kennisgeving Ontwerptracébesluit, milieueffectrapport en Ontwerpsaneringsbesluit A4 Haaglanden – N14’ gepubliceerd. Het was voor de BHTD de eerste kennismaking met de plannen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de A4 onder andere op het deel grenzend aan onze wijk te verbreden. Een onzalig plan vindt werkgroep Verkeer en het bestuur heeft op basis van de beschikbare informatie dezelfde conclusie getrokken. Reden te meer om gebruik te maken van de mogelijkheid tot het indienen van een zienswijze op het Ontwerptracébesluit (OTB).
Informatie
De officiële stukken bij dit project kunt u raadplegen via: https://www.platformparticipatie.nl/projectenlijst/a4-haaglanden-n14.
Op https://www.a4haaglanden-n14.nl/ staat tevens informatie over het project.
Vanzelfsprekend houden we onze leden via deze website en onze nieuwsbrief op de hoogte van de ontwikkelingen. Voorlopig zal het na indiening van deze zienswijze weer even stil blijven. De website van het platform participatie meldt daar het volgende over:
Wat gebeurt er daarna?
De minister van Infrastructuur en Waterstaat betrekt de zienswijzen en het advies van de commissie m.e.r. bij het opstellen van het tracébesluit. Het tracébesluit is naar verwachting in de loop van 2021 gereed. Er wordt een nota van antwoord opgesteld, dat uiteenzet op welke wijze rekening is gehouden met alle ingediende zienswijzen. Indieners krijgen hiervan bericht. Alleen indieners van een zienswijze op het ontwerptracébesluit, milieueffectrapport en het ontwerpsaneringsbesluit, kunnen in beroep gaan tegen het definitieve besluit.
Volledige zienswijze BHTD
[dg attachment_pg=”false” descriptions=”false” paginate=”true” fancy=”true” ids=”9648″]